CD VERŠOVÁNÍ (Malé hudební imprese) / CD VERSIFYING (Small music impressions)
Jako posluchači jsme většinou zvyklí setkávat se s ověřenými, hotovými skladbami,
z nichž se mnohé znovu a znovu objevují v programech koncertů. Je však ještě jedna
hudební sféra: díla nová, nevyzkoušená, skladby posvěcené chutí okamžiku. Nemám
na mysli výboje moderny, kterých se mnozí milovníci hudby děsí. Chci vás pozvat
k poslechu miniatur, jejichž vznik vyrostl z umění improvizace. Jiří Pazour i Petr
Valášek vytvořili šestnáct poetických zastavení, tematicky přepestrou krajinu, která
v duchu názvu desky je skutečně souborem malých hudebních básní.
Sněženka vydechne zimním zamyšlením, Pruhovaný svět nabídne kontrast, trochu
jako tanec na špičkách. Něha křídel voní impresionismem, ale nechybí jí ani gradace.
Kdo by neznal meditovaní O samotě. Porcelánové panenky, trochu nehybné, až
teskné loutky. Pochopitelně Černá a bílá využívá kontrasty obou nástrojů. V Zrcadle
vzpomínek klarinet jemně dýchá, Ledové království je sice klidné, ale tajemně klid−
né. Krok za krokem shrnul celou řadu barevných a zvukových efektů, Duha je neob−
vykle něžná. Starý hrad zaduní občas v tajemně basových polohách. Abstraktní pří−
tomnost, jak jinak než s technickými asociacemi v pravidelnosti hudby. Na pouti
najdeme možná i trochu cirkusáctví, v Grotesce využívají interpreti velice účinně
extrémní polohy svých nástrojů. Souznění oživí lyriku a Tancem, nepříliš divokým,
se v klidu rozloučíme.
Oba umělci umějí rozezpívat v každém čísle výraznou melodiku, dokonale využívají
nejrůznější polohy svých nástrojů, kouzlo barev ve výškách i hloubkách. Malé hudeb−
ní útvary mají pevnou formu a často i na malé ploše přehlednou gradaci. Nemáme před
sebou hudbu agresivní, ale díla plná bohaté fantazie, vlídná, někdy až tajemně pohád−
ková, jindy hladivá. Je to hudba pro tento svět, protože zní jako dobrý lék, jak záštita
proti nervozitě, spěchu a hrubosti tak často na nás útočící. Pochopitelně by nebylo
možné dosáhnout takového účinu, kdyby oba interpreti nebyli mistry svých nástrojů,
kdyby jim chyběla tvůrčí invence a kdyby chtěli stavět na odiv jen virtuozitu.
Jiří Pilka
As listeners we are accustomed to encountering tried and tested, finished pieces, many
of which appear time and time again on concert programmes. Yet there is another
sphere of music - new, untried works, pieces dedicated to the mood of the moment.
I don't mean the onslaughts of the modern, which terrify many music−lovers. I want to
invite you to listen to miniatures born out of the art of improvisation. Jiří Pazour and
Petr Valášek have created sixteen lyrical excursions, a thematically vivid and diverse
landscape, which in the spirit of the CD's title is truly a set of small musical poems.
The Snowdrop is imbued with wintry reflection. Striped World offers a contrast, a
little like a dance on tiptoe. The Tenderness of Wings has an air of impressionism, but
is not without movement and climax. There is no one who has not meditated On
Loneliness. Porcelain Dolls, slightly immobile, even wistful puppets. Black and
White naturally exploits the contrasts of the two instruments. In the Mirror of
Memories, the clarinet breathes softly, and while the Ice Kingdom is tranquil, it is
mysteriously tranquil. Step by Step brings together a whole series of colour and sound
effects, while The Rainbow is unusually tender. The Old Castle sometimes rumbles
in mysteriously bass registers. Abstract Presence, how otherwise then with technical
associations in the regularity of music? In At the Fair we may find a touch of the cir−
cus performance, and in Grotesque the musicians very effectively exploit the extreme
registers of their instruments. Harmony revives the lyric mood and with Dance, none
too wild, we peacefully take our leave.
Both musicians know how to bring out the melody in every number, and make perfect
use of all the registers and possibilities of their instruments, the charm of colours in the
heights and depths. The small musical creations have a solid form and often very clear
gradation even on a small canvas. This is not aggressive music, but works full of abun−
dant imagination, kindly, sometimes with the mystery of fairytale, at other times caress−
ing. It is music for this world of ours, because it is excellent therapy, a shield against the
nervousness, hurry and crudity that so often assails us. Naturally it could never have
such an effect if the two performers were not masters of their instruments, if they lacked
creative invention and wished simply to exhibit their virtuosity.
Jiří Pilka
-----------------------------
Slovo Jiřího Pazoura
S basklarinetistou Petrem Valáškem
jsem se seznámil při studiích na
HAMU. Čas od času jsme spolu nezávazně improvizovali na koleji, kde jsme
oba bydleli. Později jsme několikrát
společně veřejně vystupovali s koncertem duové improvizace. Naše improvizační kreace měly různou podobu:
improvizovali jsme například na hudební témata lidových písní, známých
skladeb různých stylů ať už z oblasti
hudby vážné či populární.
Nejlépe jsme se však cítili v improvizacích volných, ať už byla nebo nebyla předem určena nějaká nálada. Při
tomto druhu improvizací nám vznikaly
určité hudební příběhy, které se samy
vyvíjely v závislosti na tom, co jeden
nebo druhý z nás právě do hudby přinesl.
Časem nás napadlo pokusit se podobným způsobem vytvořit nahrávku s ucelenou řadou různých hudebních impresí
- dialogů. Výsledkem se stalo CD
Veršování.
The Word of Jiří Pazour
I got acquainted with the bassclarinettist Petr Valášek during my studies at
the Academy of Musical Arts. From
time to time we improvised in a not
binding way at the University hostel,
where both of us were living. Later on
we presented the common performances of duo improvisations. Our programmes had many forms; we improvised for example on the musical
themes of folksongs and popular compositions of various styles either from
the field of classical music or the popular one.
We felt ourselves best in free improvi−
sations whether their mood was or
was not previously determined. This
kind of improvisation led to the origin
of certain musical stories which devel−
oped themselves in dependence on the
musical contribution of both of us.
Some time later we got the idea to test
in a similar way the creation of recording with a comprehensive line of variable musical impressions − dialogues.
This process resulted in our CD under
the title Versification.